Vegetarische burgers

Heej allemaal!

Zoals jullie misschien weten ben ik geen vegetariër, maar! Ik vind het wel lekker om een paar dagen in de week vegetarisch te eten. Toen ik aan het zoeken was naar nieuwe lekkere vegetarische recepten kwam ik dit recept tegen voor een vegetarische hamburger. Meestal heeft zo’n vegetarisch recept een heleboel ingrediënten nodig (die ik niet in huis heb) of best wel dure ingrediënten. Bij deze was dat allebei niet! Het proberen waard vond ik!

Benodigdheden: (ik maakte hier 7 burgers van)
1 ui
een halve courgette
1 blikje zwarte bonen van 400 gram (ik heb ze gevonden bij de AH)
100 gram zilvervliesrijst (ongekookt)

Vergiet
Staafmixer (of blender)
Mengkom/maatbeker

Recept:
1
Als eerste kook je de rijst zoals je gewend bent (of zoals op de verpakking staat 😉 ). Tegelijkertijd doe je de bonen even omspoelen en uit laten lekken in een vergiet. Snijdt intussen de ui en de courgette in kleine stukjes.

3

Als de rijst gekookt is kun je de courgette en ui gaan bakken.

2

Wanneer de ui een beetje bruin geworden is kun je de bonen erbij doen. Bak deze voor 8 minuten mee.

4

Haal de pan nu van het vuur en doe ongeveer 2/3e van het mengsel in je mengkom en doe dit met je staafmixer heel kort door elkaar mixen. Het ziet er nu niet zo aantrekkelijk uit haha! Doe dit mengsel terug in de pan en doe de rijst erbij. Meng dit nu heel goed door elkaar heen. Laat het nu ongeveer 10 minuten afkoelen.

5

Als het mengsel is afgekoeld kun je er burgers van vormen. Verhit nu een pan met een beetje bakboter, ik gebruikte een grillpan maar een koekenpan kan ook gewoon! Zorg dat de pan goed heet is voordat je de burgers erin legt. Dit zorgt ervoor dat ze minder snel uit elkaar vallen. Bak de burgers 5 minuten aan elke kant.

6

That’s it! Je kunt ze eten op een broodje of zonder.

7

Dit is hoe ik ze heb gegeten. Met sla, komkommer en gegrilde paprika en een beetje ketchup!

Het recept heb ik hier vandaan. Mijn burgers zien er heel anders uit dan die van het originele recept en vielen toch best snel uit elkaar. Ik vond ze wel erg lekker! Volgende keer ga ik denk ik toch meer van het mengsel door de staafmixer halen. Ik hoop dat ze hierdoor minder uit elkaar vallen. Ook denk ik dat wat champignons erdoorheen wel érg lekker zullen zijn!

Weten jullie nog vegetarische recepten die ik uit moet proberen?

Liefs, Marloes

3 thoughts on “Vegetarische burgers

  1. Ja die zijn lekker! Heb ze ook eens gemaakt. Alleen als je ze zo wilt opeten (dus zonder sla, ketchup etc) zou ik er nog wel wat extra kruiden doorheen gooien anders worden ze een beetje flauw.

Geef een reactie

